
Опубліковано: 10. 01. 2023
Кожна судова справа це життєва ситуація та своєрідний серіал (може й погано порівнювати, бо то людське життя, але життя бентежне). Гарно, коли то буває комедією з алюзією на шоу Бенні Хіла, а не трагедією довжиною в життя.
З часом дуже важко сприймати всі судові справи, в яких ти береш участь як представник, через призму емоцій, а відсторонення стає очевидною рисою професійного життя багатьох адвокатів.
В цей раз хотілося б розповісти про досить розповсюджену історію з шахрайством у сфері банківських послуг. Звісно, всіх деталей ви не дочекаєтеся, адже непорушність адвокатської таємниці то один з головних постулатів адвокатури у всьому світі і Україна не є виключенням.
Та загальні поради і основні обриси я надам. Надіюся, шановні читачі, буде досить цікаво ознайомитися та зробити для себе певні висновки.
Робота адвоката то є ненормована штука, а намагання унормувати свій час певними межами (робочий час, як це круто звучить, а ще перерва на обід та відпустка без ноутбука та телефона), то виходить дуже… Не виходить загалом.
Ця історія почалася з дзвінка клієнта о 22.00 та хаотичної розповіді про заблоковану сімку, підвищення кредитного ліміту та якісь перекази.
Зізнаюся, що лягаю спати достатньо рано та 22.00 вже намагаюся відкласти телефон, книжку, всі думки та заплющити очі.
Тому одразу не зовсім зрозумів, що сталося…
Якщо коротко, у людини, без її відома, заблокували сім-карту національного оператора мобільного зв’язку через онлайн сервіси, яка була прив’язана як фінансовий номер до онлайн банкінгу, потім відновили її, скинули пароль в онлайн банкінгу, збільшили там кредитний ліміт і переслали кошти кудись у небуття.
Непогана така зв’язка… А це все за 20 хвилин вашого робочого часу і помітити це одразу не завжди є можливим.
Що в такій ситуації потрібно робити?
Перше, що ви маєте зробити в такому випадку, це бігти до відділення банку та блокувати карту і повідомляти про ситуацію, що склалася. Повідомляти краще в письмовій формі з зазначенням всіх обставин.
Якщо відділення банку вже закрите, то приступайте одразу до пункту номер два та відновлюйте доступ до свого фінансового номеру телефону, після чого блокуйте банківський рахунок зателефонувавши за спеціальним номером підтримки. Якщо не виходить відновити свій номер телефонуйте з іншого.
Ці дії потрібно робити достатньо оперативно, щоб потім мати змогу скористатися чинним законодавством та довести, що вашої вини у втраті коштів немає.
Третім кроком, після блокування банківського рахунку, будуть відвідини найближчого відділку поліції. Там необхідно написати відповідну заяву про вчинення шахрайських дій з вашим банківським рахунком. У відділках поліції цілодобово працюють чергові, тому жодних труднощів з цим не виникне.
Моїм клієнтом були здійснені всі ці дії (трохи в іншому порядку та з врахуванням обставин, що описані вище), що наразі дозволяє захищати його права.
Історія про банківське шахрайство за допомогою блокування та відновлення фінансового номеру телефону набуває нових подробиць та формує дуже погане відношення до певних банків… Поміж тим, боротьба триває!
У відповідь на заяву клієнта банк відписався дуже просто і лаконічно. Якщо не пірнати у багнюку канцеляристських термінів, то банк написав, що розуміє ситуацію, але зробити нічого не може, зокрема і списати борг, а додатково було зазначено про нарахування на цей кредитний ліміт відсотків та акцентовано увагу на необхідності його погашення клієнтом. А потім типу розбирайтеся з поліцією.
Ну що ж, дуже клієнтоорієнтований підхід, нічого не скажеш.
Потім вже кілька відписок про відмови у розгляді листа-вимоги надісланого від імені клієнта та адвокатського запиту. Ну і знову відписки.
Найбільше виводить із себе рівень бронебійної тупість таких шаблонних відписок))) Чому так грубо? Бо кожна наступна відписка була ще більш непідходящою та жодним чином не корелювалася зі змістом запитів та листів вимог…
Нарешті хтось з виконавців дійшов до висновку, що потрібно хоч якось зважати на зміст отриманих документів та відповісти хоч щось більш-менш змістовне. Та особливо воно за змістом не відрізнялося від первинної відписки клієнту.
Паралельно з «банківською війною» як назвав це один з моїх колег, ми контролювали відкриття кримінального провадження по заяві мого клієнта до поліції.
Матеріали та заяву подані моєю клієнткою в день, коли вона дізналася про шахрайство, було додано до матеріалів іншого кримінального провадження. На підтвердження цього, на адвокатський запит було надано відповідні документи.
Далі нажаль почалося вторгнення агресора на територію України та ситуація заморозилася.
Ситуація з шахрайством вже має своє продовження, нажаль.
Банк не полишає спроб стягнути з клієнта гроші які переведені на інші рахунки шляхом вчинення шахрайства, однак і ми не зупиняємося в своїх діях.
Наступним кроком, вже після певної нормалізації ситуації у Києві та Київській області мається на увазі можливість здійснювати хоч якісь дії з проведення захисту клієнта), було отримання інформації від оператора послуг мобільного зв’язку.
Не можемо сказати, що цей процес проходив легко та повністю є успішний на момент публікації.
Що потрібно врахувати на цьому етапі:
1) Відповідно до законодавства отримання таких даних є досить складною процедурою. Це є персональними даними, які оператор оберігає від сторонніх очей. Це нас порадувало з точки зору захисту інформації, але додало роботи в цій справі)
2) Ви не можете отримати повністю всю інформацію про відновлення або заміну вашої сім-карти, якщо вона не була прив’язана до паспорту заздалегідь. Так, то ваша сімка, так, вона використовується вами у багатьох додатках та як фінансовий номер, але для оператора зв’язку вона залишається безликою до моменту її прив’язки до паспорту. Нічого не поробиш нажаль.
Однак, в зв’язку з поширеністю такого виду шахрайства юридичні відділи операторів зв’язку дуже добре розуміють ситуацію та ідуть на зустріч у тому щоб пришвидшити процес отримання потрібної інформації через суд.
Розповім трохи про наші дії цьому випадку, але без багатьох подробиць. Конфіденційна інформація, що поробиш…
Першим кроком буде направлення запиту на отримання певної інформації. Звісно вам відмовлять, але головне отримати офіційно таку відмову з потрібним вам текстом.
Другим кроком буде подання разом з позовною заявою клопотання про витребування доказів і буде щастя.
Наразі я і клієнт очікуємо актуальну інформацію щодо кримінального провадження та будемо подавати позов до суду.