Воєнний стан вніс свої корективи у життя людей та бізнес зокрема. Але ми незламні, тому вкрай важливо продовжувати роботу.

Головна задача підприємців – не тільки утримати бізнес, а й надати робочі місця та продовжувати підтримувати країну. Ця справа ризикована, як ніколи, а тому важливо пам’ятати про правила, які допоможуть вберегти свою справу.

Війна значно розширила список ризиків для підприємців, адже ми стикнулися з низкою проблем:

  • зміни у законодавстві;
  • величезна хвиля міграції населення;
  • закриття підприємств, які не змогли продовжувати роботу;
  • відсутність особистої безпеки;
  • високі ризики руйнування майна;
  • значне ускладнення зовнішніх економічних зв’язків.

Сучасна ситуація змушує власників бізнесу трансформуватися, а тому ці поради допоможуть пристосуватися до нової реальності.

1.      Керівник має виконувати свої функції

Більшість підприємців сьогодні фокусують увагу навколо команди та майна, забуваючи про свою головну функцію – керування бізнесом. Вкрай важливо правильно розподіляти свій час та сили, щоб приносити користь підприємству. Якщо ваша фірма сьогодні працює на небезпечній території, яка зазнає обстрілів або може бути окупована, то єдиним правильним рішенням буде зміна міста роботи. Це важкий, але необхідний крок.

Ще один ризик – можливість втрати найманого керівника, який може бути мобілізований до Збройних Сил України. На цей випадок краще мати двох підписантів, аби компанія могла працювати справно при неявці спеціаліста на роботу.

2.      Можлива мобілізація керівника

Усі розуміють, що сьогодні бізнес має працювати, щоб підтримувати економіку та наших захисників. При постановці на облік підприємців намагаються не залучати до служби, але цю процедуру важливо виконувати згідно зі встановленими правилами.

3.      Керівник продовжує нести відповідальність перед законом

Навіть під час війни кримінальний кодекс продовжує працювати, а санкції стають тільки суворішими. Керівникові необхідно звернути особливу увагу на статті, що регулюють його діяльність та часто порушуються:

  • невиплата заробітної плати (ст. 175 КК України);
  • несплата податків (ст. 212 КК України);
  • навмисне невиконання своїх зобов’язань з метою ошукати контрагентів (ст. 190 КК України);
  • невиконання держзамовлень (ст. 189 КК України).

Звичайно, неможливо бути на сто відсотків впевненим у виконанні цих зобов’язань. Проте важливо пильно контролювати діяльність свого бізнесу, адже відповідальність несе перш за все керівник і в разі порушення закону він ризикує залишити компанію без управління.

Також варто пам’ятати, що підприємство має дотримуватись вимог, пов’язаних з повітряними тревогами.

4.      Співробітники відмовляються виходити на роботу

Найпопулярнішою проблемою серед власників бізнесу є невихід на роботу співробітника. У цьому випадку є три шляхи розв’язання проблеми:

  • відправити працівника у відпустку;
  • оформити карантин;
  • звільнити.

Однак навколо останньої міри ходить досить багато дискусій, адже законодавством ця процедура незрозуміло описана.

Звільнити співробітника під час війни можна і сьогодні. До законодавства ввели нові зміни. У будь-якому випадку це рішення необхідно приймати, щоб уникнути відповідальності.

Підготуйте свій бізнес до перевірок, адже вже з серпня Інспекція Держпраці починає працювати. Перші у списку компанії, які незаконно звільняли працівників, не виплачували зарплату або мають неоформлених співробітників.

5.      Співробітника мобілізували

Критична кількість співробітників – важлива умова для ведення бізнесу у воєнні часи. Аби уникнути відповідальності, необхідно забронювати спеціалістів у ТЦО. Сьогодні є особливі вимоги до цього, але зробити процедуру цілком реально.

Також пам’ятайте, що співробітник має бути офіційно працевлаштованим. Подати заявку можна і без оформлення, але тим самим керівник наражає себе на небезпеку за підробку документів (ст. 358 КК України).

Ще один важливий момент – передача даних про військовозобов’язаних працівників компанії.

6.      Значні зміни у податково-митному законодавстві

Зміни уже відбулися і продовжуватимуть відбуватися. На початку війни податки та митні збори були зведені до історичного мінімуму, але сьогодні податкові починають працювати та вже планують перевірки.

Найбільші проблеми очікують компанії, де бухгалтерський облік вели жінки, які перемістилися за межі країни. Треба готуватися до майбутніх перевірок та розв’язання питань у судовому порядку.

Також важливим завданням є реєстрація податкових накладних, яке не можуть виконати навіть підприємства реального сектору. Цей момент необхідно враховувати під час укладання угод з партнерами та клієнтами.

7.      «Сила довідки» або чому важливо мати документи на все

У мирні часи мало хто переймався реєстрацією власної торгової марки або наявністю документів на обладнання. Війна показала нам, що немає нічого вічного, а тому важливо мати документальний слід, аби було що залишити у спадок.

До того ж майно руйнується, заходиться в окупації або потерпає від мародерства, а отримати компенсацію можливо лише за наявності підтверджувальних документів. Тому вкрай важливо звертати на це увагу та підготувати всі документи на власність.

Якщо ви хочете допомогти ЗСУ та зробити пожертву, для цього теж необхідне підтвердження власності.

8.       Бережіть репутацію

Інформаційна війна сьогодні відбувається і на ринку бізнесу, де недобросовісні фірми знайшли новий спосіб позбутися конкурентів – наклеп.

У соціальних мережах та популярних телеграм каналах публікуються пости з інформацією про співпрацю конкурента з орками. Можна лише уявити, яка хвиля ненависті накриває компанію та вона просто не може продовжувати свою роботу через втрачену репутацію. Однак й на цьому справа не закінчується, адже починаються обшуки та підприємство втрачає активи.

Якщо ви потрапили до подібної ситуації, то негайно звертайтеся до юристів та PR менеджерів, аби врятувати свою репутацію.

9.      Надійні контрагенти тепер ненадійні

Кожна компанія після початку війни стикнулася з кризою, а тому могла втратити свою благонадійність. Навіть якщо ви довіряли своєму контрагенту та ніколи не мали з ним проблем, потрібно переглянути умови роботи в післявоєнний час заради своєї безпеки.

Рекомендуємо:

  • не працювати з відстрочкою платежу;
  • переглянути договір та додати пункти з уже наявного досвіду праці під час війни, які б удосконалили роботу компанії;
  • ще раз перевірити благонадійність партнера;
  • мати всі підписані договори під рукою.

Саме такий алгоритм допоможе уникнути проблем з постачанням та у крайньому разі підготує вас до суду.

10.  План Б або що робити, якщо бізнес більше не приносить прибутку

Від такого перебігу подій не застрахований ніхто, а тому навіть цей варіант необхідно продумувати завчасно.

Враховуйте, що контрагент може подати заяву до суду та підприємство отримає виклик. Однак засідання може відбутися і без вашої участі, якщо сума заборгованості менша за 220000 гривень. Арешт активів може стати для компанії неприємною несподіванкою.

Якщо ж ви хочете закрити підприємство повністю, то необхідно порадитись зі спеціалістами та ретельно продумати кожен крок. Звичайно є фірми, які пропонують вирішити все швидко та без зайвих проблем, але на практиці це неможливо.

Якщо ви власник бізнесу, то радимо ще раз переглянути цей чек-лист та відповісти собі на питання: «Чи всі ці пункти в мене під контролем?». Пам’ятайте, що кожна помилка сьогодні може позбавити вас підприємства завтра.

Оцініть статтю, пліз